מאת תמי טל – כימאית ראשית קבוצת רוטל


הקדמה

בתעשיית המזון והשוק המוסדי קיימת דרישה לחומרי חיטוי בנוסף לחומרי ניקוי. דרישה זו נובעת הן מתקנות משרד הבריאות והן מסטנדרטים פנימיים במטרה להגביר את בטיחות הצרכנים.

מהם חומרי חיטוי ומהו תפקידם?

חומרי חיטוי הם חומרים הנועדו להשמיד או לעכב גדילה והתפתחות של מיקרואורגניזמים (חיידקים, וירוסים, בקטריות, פטריות וכדומה). מיקרואורגניזמים אלו מועברים בדרכים שונות: ישנם מיקרואורגניזמים הקיימים באוויר באופן שוטף; ישנם כאלו המועברים באמצעות בני אדם וחלקם מועברים על ידי בעלי חיים.
מטרת חומר החיטוי היא להשמיד מיקרואורגניזמים אלו ובכך להקטין את הגורמים לתחלואה זיהומית ולהגביר את בטיחות הצרכנים. ניתן להשתמש בחומרי חיטוי ישירות על בעלי חיים, על מזון וכן על ציוד הבא במגע עם מזון.

ניקוי וחיטוי בתעשיית המשקאות

cows

מה ההבדל בין חומר חיטוי לחומר ניקוי?

חומר ניקוי מטרתו להסיר לכלוך ושומן מפני השטח. משטחים מלוכלכים יכולים לשמש מצע לגידול מיקרואורגניזמים ועל כן שימוש בחומר ניקוי מתאים יקטין גם הוא את הסיכוי לתחלואה. עם זאת, חומר ניקוי אינו בהכרח פוגע במיקרואורגניזמים או מונע את התפתחותם.
ניתן לשלב בין חומרי ניקוי וחיטוי. שילוב זה מאפשר הגנה כפולה מפני מיקרואורגניזמים, השמדת החיידקים הקיימים מצד אחד והסרת מרבצי גידול ומניעה של התפתחות מחודשת של חיידקים מצד שני.

חברת רוטל מייצרת ומשווקת מזה שנים את מוצרי סדרת Green Line, חומרי ניקוי ידידותיים לסביבה ולמשתמש. חומרי ניקוי מסדרת Green Line הינם יעילים בהסרת לכלוך תוך שמירה על סביבת עבודה בטוחה. כמו כן, מוצרי סדרת Green Line עומדים בדרישות משרד הבריאות לחומרים הבאים במגע עם מזון ולכן נשאלת השאלה – האם מוצרי Green Line גם מחטאים?

על מנת לענות על שאלה זו שלחנו חומרים מסדרת Green Line לבדיקות במעבדה חיצונית המוסמכת על ידי משרד הבריאות לבדיקת יעילות חיטוי של החומרים.
הבדיקה בוצעה על מספר חיידקים– E. Coli, ליסטריה, סלמונלה, סטרפטוקוקוס וסטפילוקוקוס אוראוס. חיידקים אלו נבחרו עקב הנפיצות הגבוהה שלהם בתעשייה והתחלואה הגבוהה אליה הם מובילים.

בדיקות חיצוניות אלו הראו יעילות של 100% כנגד ליסטריה, סטרפטוקוקוס וסטפילוקוקוס אאוראוס בכל מוצרי סדרת Green Line שנבדקו. כמו כן, מוצרי הדגל של הסדרה, Green Line-6011 ו-Green Line-3312 הראו 100% יעילות בהריגת החיידקים העמידים סלמונלה ו- E. Coli.

על סמך תוצאות אלו ניתן להגדיר את מוצרי הסדרה שנבדקו הן כחומרי ניקוי וחיטוי ידידותיים לסביבה ולמשתמש אשר מגבירים את בטיחות סביבת העבודה והמוצרים הבאים במגע עמם.