נכתב ע"י תמי טל, B.Sc. and M.Sc. Chemistry, כימאית ראשית בקבוצת רוטל

כיצד מגדירים מהו חומר ידידותי לסביבה ואיך זה משתלב עם תקני בטיחות מזון?

בשנים האחרונות רווח השימוש בחומרי ניקוי ידידותיים לסביבה ולמשתמש. הדרישה מגיעה ישירות מהצרכנים המעוניינים לקבל מוצר בטוח לשימוש, שאינו מסוכן לאדם, ואינו משאיר עקבות בטבע, אך כיצד מגדירים מהו חומר ידידותי לסביבה, וכיצד זה משתלב עם תקני בטיחות מזון?
כדי למנוע מיצרנים לטעון טענות שווא לגבי מוצרים "ירוקים", תופעה הנקראת בעולם ‘Green Washing’, גופים רגולטוריים פרטיים רבים ברחבי העולם קבעו סטנדרטים למוצרים ירוקים. מדובר על תקנים וולונטריים, אשר אינם מחייבים את היצרנים, אך יצרנים רבים בוחרים להשתמש בשירותים האלו כגורם חיצוני, בלתי תלוי, אשר בוחן את כל האספקטים של המוצר. בכל מדינה ניתן למצוא חברות המעניקות שירותי תקינה ירוקים כגון Ecolabel האירופי, Safer Choice האמריקאי, Green Tag האוסטרלי והתו הירוק של מכון התקנים הישראלי.
מכונים אלו מעדכנים את הסטנדרטים שלהם בהתאם למחקר המדעי בנוגע לטוקסיקולוגיה (רעילות) וההשפעה על הסביבה ומבטיחים ללקוחות מוצר ירוק שעבר הסמכה ונבדק לפי אמות מידה קפדניות.

תו התקן האוסטרלי – Global Green Tag

בחברת גרינליין גלובל מקבוצת רוטל בחרנו לעבוד מול תו התקן האוסטרלי- Global Green Tag
תו תקן ותיק מאוד ובעל מוניטין כלל עולמי של איכות. תהליך ההסמכה התבסס על בדיקת העקרונות הבאים:
♣  איכות ובטיחות במפעל הייצור – בודק חיצוני בחן הן את צורת העבודה במפעל ברוטל והן את ההתנהלות הסביבתית של החברה (שמירה על בטיחות עובדים, מחזור ציוד, שימוש באנרגיות לא מזהמות, תרומה לקהילה). רוטל עובדת לפי תקני ISO 9001 ו- ISO 14001 לשמירה על סביבת עבודה תקינה ובטוחה תוך התחשבות בגורמים סביבתיים.

♣  איכות ובטיחות חומרי הגלם – בודק חיצוני מוסמך בחן את כל חומרי הגלם וקבע שהם אינם רעילים לאדם או לסביבה ואינם משאירים טביעת אצבע אקולוגית כאשר העקרונות המנחים הם: התכלות חומרי גלם, מחזור אריזות, העדר פגיעה בחיות ימיות, בשכבת האוזון ובקרקע.

♣  איכות ובטיחות ספקים – במסגרת התהליך נבדקו כל הספקים של חומרי הגלם וציוד האריזה תוך הקפדה שגם הספקים יעמדו בסטנדרטים גבוהים של בטיחות עובדים ותנאים סביבתיים.

♣  איכות המוצרים ויעילותם – בחינתם יעילות המוצר ויציבותו לאורך משך החיים הנדרשים ממנו.

מהן הדרישות לתכשירי ניקוי וחיטוי הבאים במגע ישיר עם מזון ומהו HACCP?

לאחר שנקבע כי המוצרים אכן עומדים בסטנדרטים ירוקים יש לגשת לחלק השני- בטיחות מזון.
הרגולטור הישראלי בתחום המזון הוא משרד הבריאות המפרט את הדרישות לתכשירי ניקוי וחיטוי לציוד הבא במגע ישיר עם מזון (אתר משרד הבריאות). דרישות אלו קובעות כי בחומרי ניקוי הבאים במגע עם מזון לא יעשה שימוש בחומרים מסרטנים כפי שמוגדרים ברשימה א ו-ב של הועדה הבין-משרדית לחומרים מסרטנים.

בנוסף לעמידה בדרישות משרד הבריאות, חברת גרינליין גלובל פנתה לקבלת הסמכה חיצונית דרך חברת HACCP International.
מתודולוגיית HACCP הינה שיטת עבודה מקובלת במפעלי מזון המתבססת על ניתוח סיכונים, בדיקת נקודות קריטיות והבטחת איכות. במסגרת בחינת המוצרים על ידי HACCP International נבחנו שנית דרכי העבודה ברוטל, חומרי הגלם והספקים, הפעם עם דגש על בטיחות מזון. במסגרת הבדיקה, בוחן חיצוני בדק את ייעוד חומרי הניקוי לעבודה במפעלי מזון תוך הפרדה בין מוצרים המיועדים לפסי ייצור ומוצרים המיועדים לשימוש כללי במפעל. כך לדוגמה, מוצר המיועד לשימוש בפס ייצור לא יכיל חומרי צבע וריח, אך מוצר המיועד לשימוש כללי יכול להכיל חומרי צבע וריח. חומרי הריח המשמשים את גרינליין גלובל נבדקו כנגד סטנדרט IFRA, סטנדרט בינלאומי לריחות המקובל על ידי ה- FDA.
במסגרת תהליך הבחינה נבדקו גם יכולות החיטוי של מספר מוצרים כנגד אמות מידה בינלאומיות. בדיקות אלו נעשו במעבדות Eurofins Scientific כנגד בקטריות נפוצות ונמצא כי המוצרים מחטאים ביעילות של 99.999% כנגד E. Coli ו- S. Auerus.

על מנת להשלים את סט התעודות הדרוש מחומרי ניקוי בעולם המזון, מוצרי גרינליין גלובל מאושרים על ידי עמותת Vegan Friendly שאינם מכילים מוצרים מן החי ועל ידי רבנות כפר סבא ככשרים לימות השנה ולפסח.

לסיכום, חברת גרינליין גלובל שואפת לספק ללקוחותיה מוצרים איכותיים, יעילים וידידותיים לסביבה ולמשתמש תוך שמירה על סטנדרטים מחמירים ובקרת איכות גבוהה.