מאיר טל, מנכ"ל קבוצת רוטל, מספר על ההחלטה להקים קו ייצור של חומרי ניקוי ירוקים, העשויים מחומרים שניתן לאכול ולשתות – כך משנים את העולם // מתוך TheMarker Magazine – שחר בן-פורת 

אולם יצור חומרי ניקוי ירוקים

אולם יצור חומרי ניקוי ירוקים

אחרי שסיימנו את השיחה לוקח אותי מאיר טל לסיור במפעל, בו מייצרים את חומרי הניקוי הירוקים של קבוצת רוטל. אנחנו נכנסים למעבדה, הוא לוקח את אחת הצנצנות, המכילה בתוכה חומר שקוף ושותה ממנה. הוא מערבב בפיו את הנוזל – חומר ניקוי כלשהו – יורק לכיור ואז מסביר לי שהוא מר אבל בטוח לשימוש.

זו הדגמה שקשה להשתחרר מהרושם שלה, שכן היא מנוגדת לכל מה שאנו יודעים על חומרי ניקוי – חומרים רעילים, מסוכנים, שבשום פנים ואופן אסור להכניס לפה. אבל חומרי הניקוי של קבוצת רוטל, שטל הוא המנכ"ל שלה מזה 15 שנים, עשויים מרכיבים שאנחנו אוכלים ושותים – חומרים מן הצומח. לכן, גם אם החומר מר או לא טעים, אין כל סיכון כאשר עושים בהם שימוש. להיפך.

הצלחה שהחלה בספונטניות

מאיר טל מנכ

מאיר טל מנכ"ל רוטל ותמי טל כימאית

חברת רוטל היא חברה משפחתית ששורשיה בגרמניה. דוד ארליך הקים את "בית מסחר כללי" בשנת 1825, והיא פעלה שם עד עליית הנאצים לשלטון, תחת הקונספט של חנות גדולה המספקת מגוון רחב של מוצרים, משקי סוכר ושמן בישול ועד כלים אגרו-מכניים.

בשנת 1959 חידשה החברה את פעילותה, הפעם בישראל, תחת השם ב.י.רוזנטל ובניו בע"מ. במהלך השנים רכשה החברה חברות שונות, ובשנת 2004 הפכה לקבוצת רוטל ביט בע"מ. החברה מאגדת כיום את הפעילות של מספר חברות, בהן רוטל דבקים וכימיקלים בע"מ, רוטל תעשיות ומסחר בע"מ, לכמן בע"מ מכשור ובקרה לתעשייה ורוטל טכנולוגיות חדשניות בע"מ.

החברה נכנסה לתחום הייצור של חומרי ניקוי ירוקים בשנת 2013. זה היה לאחר שהחברה מכרה את פעילותה בתחום הדוודים לחברת לדיקו, מכירה אשר איפשרה לטל, מהנדס כימיה מוסמך, להפוך את הרעיון שלו למציאות: "לא חייתי בשלום עם הידיעה כי חומרים רעילים ונדיפים נמצאים במחסן, הנמצא מתחת לאזור המשרדים של החברה. לאט לאט התחלתי להוציא מפה חומרים כימיים מסוכנים ולהפסיק את המכירה שלהם, ולרכוש במקום זאת חומרי ניקוי ירוקים. במהלך הזמן החלטנו להתחיל לייצר בעצמנו את חומרי הניקוי, בהחלטה של רגע, פינינו אזור במחסן של החברה והקמנו מעבדה ואזור ייצור של חומרי ניקוי ירוקים".

גידול דרסטי בהיקף הפעילות

הייחוד של כ- 50 המוצרים השונים, אותם מייצרת החברה, הוא כאמור חומרי הגלם מהם הם מיוצרים. "כל החומרים שאנו משתמשים בהם, נמצאים במזון שאתה ואני אוכלים. דהיינו, אתה יכול לשתות אותם ולאכול אותם, ולמרות שזה מר ולא טעים, אין בהם כימיקלים רעילים. בנוסף, מדובר בחומרים שמתכלים באופן טבעי בטבע, ואינם גורמים לזיהום סביבתי.

אולם יצור חומרי ניקוי

החברה מייצרת מוצרי ניקוי לתחומים שונים – מסירי שמנים ושומנים, פיח, אבנית, חלודה, דבק, צבע ומזוט, כולם מיוצרים באופן מסחרי עבור חברות שונות. קהל הלקוחות של החברה מגוון, והוא כולל חברות מזון ומשקאות מהגדולות במשק, רשתות בתי קפה, חברות אנרגיה וגז, חברות תחבורה, חברות אלקטרוניקה, בתי חולים, בתי מלון, מטבחים מרכזיים, רשתות שיווק ובתי מרקחת. במקביל לפעילות הענפה בישראל, החברה פועלת גם באוסטרליה, מקסיקו, דרום אפריקה, הודו, ובקרוב במדינות נוספות באירופה.

המפעל החצי אוטומטי של החברה לייצור חומרי הניקוי, שוכן היום במטה החברה בכפר סבא, ובימים אלו עובדים על הרחבתו למפעל חדש. "הפעילות שלנו בתחום גדלה באופן דרסטי בכל שנה", מסביר טל את הסיבה להקמתו של מפעל חדש.

הגידול בדרישה לחומרי הניקוי הירוקים של קבוצת רוטל נובעת מארבע סיבות, מסביר טל. "יש חברות בינלאומיות, שהן לקוחות שלנו, העושות שימוש בחומרים ירוקים בהתאם למדיניות המחייבת של הקבוצה אליהן הן שייכות. במקביל, יש חברות בהן יש בעל תפקיד, אם זה מנהל האחזקה, המנכ"ל או הבעלים, שהוא משוגע לירוק וחושב שזה חשוב להשתמש בחומרים הללו. יש חברות הקונות את המוצרים שלנו בזכות העובדה שמדובר בחומרים יעילים, שבחלק מהמקרים פועלים טוב יותר מחומרים רגילים, ולעיתים בזכות העובדה שהמוצריםשלנו גם יותר טובים וגם יותר זולים".